Linda Meiden over Tassie

Linda Meiden over Tassie

DANIQUE (27) STEEKT WANDELTOURS IN HIP JASJE: 'HEB ZELFS MEEGEMAAKT DAT MENSEN ELKAAR TEN HUWELIJK VROEGEN'

Met ‘Tassie’ haalt Danique Fennema (27) het suffe imago van wandeltours af. Door verrassende verhalen op een aansprekende manier te vertellen, leren mensen niet alleen de stad beter kennen, maar ook elkaar.

Aan LINDA.meiden vertelt Danique hoe ze op het idee is gekomen voor haar wandeltours, waar ze inspiratie vandaan haalt en wat haar plannen zijn voor de toekomst.

INTERESSE IN EIGEN STAD

Van jongs af aan heeft Danique al een liefde voor steden gehad. “Toch besteedde ik nooit heel veel aandacht aan de plekken waar ik woonde. Totdat ik op een middag met m’n ouders had afgesproken, maar veel te vroeg was. Ik besloot wat willekeurige straten in te fietsen en stuitte op een vet kunstwerk. Mijn interesse voor de stad was gewekt.”

“De geschiedenis van mijn eigen stad bleek veel leuker dan verwacht. Tijdens mijn dagelijkse rondje ging ik veel meer om me heen kijken. Ik begon met mensen uit de buurt te praten over de geschiedenis en oude artikelen van het Parool te lezen. Ik maakte al een tijdje websites van beroep – dus met het geld dat ik daarmee verdiende, begon ik mijn eigen tassen samen te stellen en lanceerde ik een website.”

DATE-IDEE

De tasjes, met daarin een wandelroute en meerdere enveloppen met interessante verhalen, zijn in eerste instantie een date-idee. “Tijdens corona gingen veel mensen wandelen, en toen dacht ik: wat nou als ze op pad kunnen gaan, terwijl ze de stad én elkaar beter leren kennen?, vertelt Danique. “Ik ben zelf echt allergisch voor mensen die alleen maar over zichzelf praten, dus het leek me leuk om vragen toe te voegen. Bij bijvoorbeeld een verhaal over een bekende onderwijzer staat de vraag ‘Welke docent heeft de meeste indruk op jou gemaakt?’.”

Danique merkt al snel dat dit idee niet alleen leuk was voor een date. “Familie en vrienden waren enthousiast en wilden Tassie ook proberen. Vooral omdat je zelf gids wordt, de tour kunt doen wanneer je wilt en zoveel pauzes als gewenst kunt inlassen.”

ZOEKEN VAN VERHALEN

De verhalen in Danique’s tours verzamelt zij op verschillende manieren. “Ik spreek vooral veel met mensen die zelf uit een bepaalde buurt komen. Ook kijk ik veel documentaires en zoek ik op websites naar informatie. Maar ik ga ook in gesprek met gidsen en geschiedenisleraren. Ik wil dat locals ook nieuwe verhalen lezen, dus laat de tours altijd door hen testen. Als zij meer dan drie verhalen kennen, moet ik op zoek naar een nieuw, vervangend verhaal.”

“Soms duurt het vier weken om een tour te maken, maar soms ook drie maanden. De tours in Nederlandse steden maak ik allemaal zelf, maar sommige tours in het buitenland – zoals die van New York en Londen – worden door andere mensen gemaakt die meer verstand hebben van de stad. Ik vind die mensen vaak via TikTok, omdat zij vaak zelf ook al gepassioneerde video’s delen over hun stad.”

GEEN SUF IMAGO

Kort na het opzetten van haar eigen bedrijf, krijgt Danique de tip om te beginnen met het maken van TikToks. “‘Vertel daarop de verhalen die de tour net niet hebben gehaald’, stelde een vriend voor. Op die manier kon ik bewijzen hoe leuk de verhalen in de tour waren, zonder te veel weg te geven.”

“Al snel merkte ik dat TikTok ook een soort community-gevoel creëert bij volgers. Het platform dient echt als mijn visitekaartje. Ik denk dat ik daardoor automatisch ook een jong publiek aantrek.” Want hoewel het Danique’s doel is een jong publiek te enthousiasmeren, is ze hier niet actief mee bezig. “Ik denk dat de naam ‘Tassie’ al jonger klinkt dan bijvoorbeeld ‘Wandeltocht Utrecht’. Daarnaast hebben alle verhalen een vlotte en boeiende tone of voice. Op die manier hebben mijn wandeltours totaal geen suf imago.”

REACTIES

Op TikTok krijgt Danique veel positieve reacties. “Ik heb ontzettend veel leuke ervaringen gehoord die me zijn bijgebleven. Zo heb ik een pride-tour waarbij verschillende mensen uit de kast zijn gekomen en hebben weleens mensen elkaar ten huwelijk gevraagd. Ook heeft een stel een tas laten tatoeëren, omdat ze de wandeltour als eerste date hebben gedaan en nog steeds samen zijn.”

Toch zijn er soms ook slechte reacties. “Mensen reageren weleens dat ze het te duur vinden, maar een lagere prijs is voor mij niet haalbaar omdat ik alles in Nederland produceer”, vertelt Danique. “Als je met z’n vieren gaat wandelen ben je 8 euro per persoon kwijt. Omdat het een totaalprijs is voor één tassie, is het goedkoper met meer mensen.” Negatieve reacties op de verhalen zelf, heeft Danique gelukkig nog nooit gehad. “Ik zeg weleens de verkeerde straatnaam in een TikTok, maar voor de verhalen ben ik nog nooit op m’n vingers gewezen.”

TOEKOMST

Voor de toekomst heeft Danique veel plannen en dromen. “Op dit moment ben ik bezig met het maken van een app. Dan wil ik ook op internationaal niveau tours aanbieden. Het concept blijft precies hetzelfde – alleen dan digitaal. Ik wil dat het dé nieuwe manier wordt om de stad te ontdekken. Zodat niemand meer op Instagram om tips gaat vragen bij het bezoeken van een stad. Met een wandeltour krijg je veel meer verschillende dingen te zien dan enkel de bekende Insta-hotspots.”